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[학술논문] 인터넷 쇼핑몰 이용자의 가상점포 평가기준에 따른 관계몰입이 미래행동의도에 미치는 영향
The Effect of Relationship Commitment on the Customer`s Future Behavioral Intention Related to the Criteria of Evaluating Cyber Stores in Internet Shopping Malls
이논문은 한국연구재단(NRF, National Research Foundation of Korea)이 지원한 연구과제( 인터넷 패션 쇼핑몰의 특성과 쇼핑 감정이 관계의 질에 미치는 영향 | 2011 년 학문후속세대양성_시간강사& #40;인문사회& #41; | 김성은(전남대학교) )의 '원자료' 로 제출된 자료입니다.
  • 한국연구재단 기초학문자료센터 DB구축사업 참여 관련분야 전문가가 추가 입력한 정보입니다.
학술지명 대한가정학회지(Journal of the Korean Home Economics Association) (ISSN : 1225-0937)
발행정보 2005-12-31 / Vol.43 No.11 / pp. 153 ~ 164
발행처/학회 대한가정학회
교신저자 고은경 (숙명여자대학교)
공저자 이선재 (숙명여자대학교)
색인어 가상점포 평가기준, evaluative criteria of cyber store, 관계몰입, relationship commitment, 미래행동의도, future behavioral intention
연계링크 출처: 한국연구재단 한국학술지인용색인(KCI, Korea Citation Index)
출처: RISS
  • 메타작성자초록
  • 본 자료는 최종결과물(학술논문)의 원자료로 사용되었다.

    연구자는 인터넷 쇼핑몰에 대한 고객의 만족과 신뢰를 의미하는 관계의 질을 측정하기 위해 이 자료에서 사용된 측정 도구(설문지)를 수정 및 보완하여 문항을 개발하였다.
  • 부초록(다른언어)
  • The purpose of this study was to examine the effect of relationship commitment on the female customer's future behavioral intention in relation to the criteria of evaluating cyber stores in internet shopping malls. This study used questionnaire and judgment sampling to survey consumers who have bought products in internet shopping malls. The respondents were 329 women from their twenties to fifties. The data were analyzed by factor analysis, cluster analysis, ANOVA, regression and Duncan test. The results were as follows:
    1. The evaluative criteria of cyber stores were product characteristics of the store, convenience and trust, and promotion and information provision.
    2. There were significant differences in relationship commitment among groups according to differences of cyber store evaluation criteria.
    3. The dimensions of relationship commitment were affective commitment, calculus commitment and normative commitment.
    4. Relationship commitment was found to have a significant effect on the customer's future behavioral intention. Especially, affective commitment was shown to have a significant effect on the future behavioral intention.

    (출처: RISS, http://www.riss.kr/link?id=A75462447)
  • 목차
  • Abstract - 153
    I. 서론 - 154
    II. 이론적 배경 - 154
    1. 인터넷 쇼핑몰 이용자의 가상점포 평가기준 - 154
    2. 관계몰입 - 155
    3. 소비자의 미래행동의도 - 156
    III. 연구방법 및 절차 - 156
    1. 연구문제 - 156
    2. 연구대상 및 자료수집 - 156
    3. 측정도구 - 156
    4. 자료분석 - 156
    IV. 결과 및 논의 - 157
    1. 인터넷 쇼핑몰 이용자의 가상점포 평가기준 - 157
    2. 관계몰입의 차원 - 158
    3. 가상점포 평가기준에 따른 인터넷 쇼핑몰 이용자의 관계몰입의 차이 - 159
    4. 소비자의 미래행동의도 차원 - 159
    5. 가상점포 평가기준에 따른 인터넷 쇼핑몰 이용자의 미래행동의도의 차이 - 160
    6. 관계몰입이 소비자의 미래행동의도에 미치는 영향 - 160
    V. 결론 및 제언 - 161
    참고문헌 - 163

    (출처: RISS, http://www.riss.kr/link?id=A75462447)
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