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제임스 조이스 작품에 나타난 이종족간의 성적 만남을 통해본 민족의 경계선
이 보고서는 한국연구재단(NRF, National Research Foundation of Korea)이 지원한 연구과제( 제임스 조이스 작품에 나타난 이종족간의 성적 만남을 통해본 민족의 경계선 | 2008 년 | 최석무(고려대학교) ) 연구결과물 로 제출된 자료입니다.
한국연구재단 인문사회연구지원사업을 통해 연구비를 지원받은 연구자는 연구기간 종료 후 6개월 이내에 결과보고서를 제출하여야 합니다.(*사업유형에 따라 결과보고서 제출 시기가 다를 수 있음.)
  • 연구자가 한국연구재단 연구지원시스템에 직접 입력한 정보입니다.
연구과제번호 A00668
선정년도 2008 년
과제진행현황 종료
제출상태 재단승인
등록완료일 2010년 03월 10일
연차구분 결과보고
결과보고년도 2010년
결과보고시 연구요약문
  • 국문
  • 본 연구는 역사적으로 지배자가 원주민의 여성과 어떤 관계를 형성했는지에 대한 일반적 이론으로 토대를 다지고, 이를 바탕으로 아일랜드에서는 이 일반적 이론이 어떻게 적용되는지 역사적으로 알아보았다. 일반적으로 인종간의 관계가 비교적 좋을 때에는 두 집단간의 사회적 및 성적관계가 허락되었고, 폭동같은 사건으로 인종간의 관계가 악화되었을 때 그러한 관계는 금지되었다(Hyam 100). 이러한 인종간의 관계는 아일랜드의 경우에도 그대로 적용된다. 단지 차이점은 일반적으로 19세기 중엽에 인종관계가 악화되어 인종간의 격리가 이루어졌는데 반해 아일랜드에서는 16세기 종교개혁 이후 두 민족간에 뚜렷한 경계선이 설정되었다는 것이다. 이 이론을 바탕으로 아일랜드가 영국에서 독립을 할 시기에 작품을 쓴 조이스가 이러한 지배/피지배자의 관계를 어떻게 묘사하고 있고 이를 통해 아일랜드 민족의 경계선을 설정하는데 있어 이러한 관계가 어떤 메시지를 주고 있는지 알아보았다.
    세기말과 20세기 초반기는 아일랜드가 영국으로 부터 독립하려는 움직임이 거세었고 독립을 실제로 쟁취했든 때이다. 따라서 인종관계가 악화되어 영국남성과 아일랜드 여성의 만남은 금지될 수밖에 없었다. 조이스는 이들의 만남을 성적인 만남으로 지속적으로 묘사하면서 이들의 만남을 부정적으로 묘사한다. Dublienrs의 "Araby"에서 바자회 가계에서 일하는 여성과 두 영국인의 만남, "The Boarding House"에서의 폴리(Polly)와 런던출신 청년과의 만남, Ulysses 1장에서 헤인즈(Haines)와 우유배달 할머니와의 만남, 12장에서 영국장교와 아일랜드 여성 세일러(Sheila)의 만남, 15장에서 창녀 시씨(Cissy)와 영국군인 카(Carr)의 만남은 모두 부정적으로 묘사된다. 그들 간의 만남이 대부분 우연적인 만남이지만 이들 간의 관계는 성적으로 묘사되어 있어 영국의 아일랜드 지배를 상기시킨다. 조이스는 지배/피지배관계를 성적인 지배로 표현한다. 영국과 아일랜드인의 만남을 부정적으로 묘사한 것은 아일랜드가 영국으로부터의 독립하는 것이 당연하다는 논리의 우회적인 표현이다.
    아일랜드 내에서 두 민족이라 할 수 있는 구교도와 신교도와의 만남이 어떻게 묘사되어 있는지 살펴보았다. 먼저 아일랜드 신교도는 정착민이지만 영국인과는 다른 정치적 위치를 차지하고 있음을 알아보겠다. 신교도는 아일랜드 독립에 이바지 하지만 구교도로부터 영국인으로 간주되는 애매모호한 위치를 가졌다. 신교도, 구교도의 남녀는 사랑하는 사이라도 이들의 관계는 사회로부터 용납되지 않는다. A Portrait에서 스티븐(Stephen)과 아일린(Eileen), Ulysses에서 거티(Girty)와 레기 와일리(Reggy Wylie)가 대표적이다. 그들의 관계는 "한쪽이 구교도가 아닌 사람과 결혼할 경우 자녀들을 구교도로 양육해야한다"는 교황의 칙령, "Ne temere Decree" (Megahey 166)가 1908년에 발표되어 더욱 용인되지 않았다. "The Dead"에서 신교도인 브라운(Browne)은 아일랜드 여성과 친하게 지내려하지만 무시당한다. 조이스는 또한 결혼한 신교도/구교도 부부의 모습을 키어넌(Kernan) 부부를 통해 부여준다. 이들 부부는 행복한 결혼생활을 하고 있지 않다. 키어넌씨는 구교로 개종은 했지만, 여전히 자신의 종교에 대해 회의감을 갖는다. 구교도/신교도의 만남을 통해 통합된 민족을 구성하는 것에 대한 어려움을 토론하고 있다. 그렇지만 조이스의 분신인 스티븐이 신교도와의 만남을 갈망하고 있다는 점을 보아 신/구교도가 통합된 아일랜드 민족을 염원했음을 보여주려 했다.



  • 영문
  • This paper has demonstrated that Joyce is keenly interested in ethnic boundary crossings. By scrutinizing how Joyce deals with interethnic interactions between the sexes, I evinced that Joyce expresses two kinds of ethno-sexual interactions from two totally different perspectives. That is, in his writings Joyce shows that Irish Catholics on the ethno-sexual front interacted with Irish Protestants as well as with the English. From his description of those interactions, we can assume how Joyce in the time of nation building provides a blueprint for the future Irish nation.
    As shown in the cases of the young lady in the stall, Polly, Milkwoman, Sheila, and Cissy, Joyce describes the interaction of Irish women with English men from a skeptical viewpoint. What is common in such encounters is that all of those cases demonstrate typical relationships epitomizing power relations in a colonial society. That is, English men are described as the colonizer, and Irish women as the colonized, an allegorical relationship which reminds us of Ireland under the rule of the English. Therefore, such encounters between Irish women and English men are presented with no romantic connotation. This reflects the turbulent time at the beginning of the century when Ireland had to fight with England to gain its independence. At such a transitional time the ethnic racial relationship became aggravated and boundary crossings were discouraged. On top of that, through those ethno-sexual interactions, Joyce questions the power relations between the two nations, asking for a new relationship based on a strong belief in equality.
    On the other hand, the encounters between Protestants and Catholics are deliberately couched in a different way. Though Joyce depicts the way in which how the two communities are irrevocably separated, he also offers several cases of possible ethnic boundary crossings where they might try to interact romantically. Through the relationship between Stephen and Eileen, Girty and Reggy Wylie, Browne and Irish ladies, and Mr. & Mrs. Kernan, Joyce presents the interaction between Protestants and Catholics not in terms of power relations but in terms of romantic or human relationships. Though their relationships did not produce desirable results, Joyce's treatment of such relationships is of great importance to a country where people with different faiths fight for their own political future. Especially in Stephen's pure love for Eileen, Joyce imagines himself on the ethno-sexual front. This implies how important the issue is to Joyce himself. For Joyce, to cross ethnic boundaries between Protestants and Catholics is not an easy step, but an indispensable one for the harmonious coexistence of two communities in a new nation.
연구결과보고서
  • 초록
  • In the history of colonization, how and to what extent the colonizer interacted with the local population differed according to race relations in specific periods. Generally speaking, social or sexual contact between two communities was tolerated when race relations were relatively relaxed. When the racial relationship became aggravated, however, such contact between the colonizer and the colonized was discouraged in order to forge and maintain ethnic solidarity. In Ireland, the colonizer's interaction with the colonized was not different from that of colonized countries in the Third World. Unlike those colonies, however, the settlers, that is, Protestants, simply could not be treated as the colonizer because they had lived in Ireland long enough to assert their Irishness.
    Joyce is keenly interested in intergender ethnic boundary crossings. In his works, two kinds of ethno-sexual interactions are presented from two totally different perspectives. As shown in the cases of the young lady in the street stall, Polly, Milkwoman, Sheila, and Cissy, Joyce describes the interaction of Irish women with Englishmen from a skeptical viewpoint. All of those cases demonstrate typical relationships epitomizing power relations in a colonial society. They reflect the turbulent time at the beginning of the century when Ireland had to fight with England to gain its independence. At such a transitional time, the ethnic relationship became aggravated and boundary crossings were discouraged.
    On the other hand, through the relationship between Stephen and Eileen, Girty and Reggy Wylie, Browne and Irish ladies, and Mr. & Mrs. Kernan, Joyce presents the interaction between Protestants and Catholics in terms of romantic or human relationships rather than power relations. From his description of those interactions, we can assume that Joyce, in the time of nation building, provided a blueprint for the future Irish nation, where Protestants and Catholics could build a nation and live harmoniously.

  • 연구결과 및 활용방안
  • 본 연구를 통해 조이스가 두가지 유형의 민족의 만남에 대해 다른 견해를 가지고 있음을 알 수 있었다. 아일랜드와 영국인의 만남은 부정적으로, 신교도와 구교도의 만남은 어렵지만 장려되어야 함을 알 수 있었다. 그의 작품에 나타난 민족의 만남은 아일랜드라는 국가를 형성하는데 있어 누가 구성원이 되어야 하는지 잘 말해준다.
    본연구에서 시도한 탈식민주의 비평의 새로운 방향은 영문학 연구뿐만 아니라 우리나라 문학을 연구하는데도 큰 기여를 할 수 있을 것이다. 우리 문학 작품에서 한국인이 외국인과의 만남이 어떻게 묘사되어 있는지 알아봄으로서 한민족의 정체성을 어떻게 유지하려고 하는지 알 수 있을 것이다. 특히, 한국 여성이 일본이나 미국 남성과의 만남이 북한이나 조선족과의 만남과 어떻게 다른지에 대한 연구는 아일랜드 문제와 유사한 맥락에서 연구가 가능할 것이다. 우리문학 작품에 나타난 이러한 분석은 우리 문학가들이 누구를 우리민족의 개념에 포함시키려 하는지 알 수 있을 것이다. 본 연구에서 제시하는 방법론은 이러한 면에서 우리현실에 적용될 수 있다는 점에서 연구의 의의가 있다. 본 연구에서 제시하는 연구방법론은 그 외 다른 외국 문학작품을 분석하는 유용한 길잡이 역할을 할 것이다.
  • 색인어
  • James Joyce, postcolonialism, history, colonialism, ethnic boundary, Dubliners, A Portrait of the Artist as a Young Man, Ulysses
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