연구성과물검색
유형별/분류별 연구성과물 검색
HOME ICON HOME > 연구성과물 유형별 검색 > 논문 상세정보

논문 상세정보

Profiling good Samaritans in online knowledge forums: Effects of affiliative tendency, self-esteem, and public individuation on knowledge sharing
이 논문은 한국연구재단(NRF, National Research Foundation of Korea)이 지원한 연구과제( Profiling good Samaritans in online knowledge forums: Effects of affiliative tendency, self-esteem, and public individuation on knowlege sharing | 2011 년 우수논문지원사업 신청요강 다운로드 PDF다운로드 | 이은주(서울대학교) ) 연구결과물 로 제출된 자료입니다.
한국연구재단 인문사회연구지원사업을 통해 연구비를 지원받은 연구자는 연구기간 종료 후 2년 이내에 최종연구결과물로 학술논문 또는 저역서를 해당 사업 신청요강에서 요구하는 수량 이상 제출하여야 합니다.(*사업유형에 따라 최종연구결과물 제출 조건이 다를 수 있음.)
  • 연구자가 한국연구재단 연구지원시스템에 직접 입력한 정보입니다.
저널명 COMPUTERS IN HUMAN BEHAVIOR (ISSN : 0747-5632) 외부링크
발행정보 2010년 11월 01일 / Vol.26 No.6 / pp. 1336 ~ 1344
발행처/학회 PERGAMON-ELSEVIER SCIENCE LTD
주저자 이은주
저자수 2
초록
  • 영문
  • Two studies investigated what motivates knowledge sharing in online knowledge forums. Based on the uses and gratifications model, we hypothesized that individuals would respond to information requests broadcast by unknown others to fulfill their needs for social interaction (affiliative tendency), to maintain a positive self-image (self-esteem), or to proclaim one's uniqueness (public individuation). Consistent with the hypotheses, a web-based survey with current users of a public knowledge sharing site found that those with stronger affiliative tendency, higher self-esteem, or stronger public individuation were more likely to contribute to the open information repository (Study 1). However, a 2 (social presence: low vs. high) x 2 (recognition rewards: absent vs. present) between-subjects design experiment also showed that these psychological traits significantly enhanced individuals' intention to share knowledge on a public web site, only when other users' presence was rendered salient and individual contributions were visibly acknowledged (Study 2). (C) 2010 Elsevier Ltd. All rights reserved.
  • 이 논문에 대한 디지털 콘텐츠 목록
데이터를 로딩중 입니다.
  • 본 자료는 원작자를 표시해야 하며 영리목적의 저작물 이용을 허락하지 않습니다.
  • 또한 저작물의 변경 또는 2차 저작을 허락하지 않습니다.
데이터 이용 만족도
자료이용후 의견
입력